יום שבת, 21 בינואר 2012

- "התמוטטות" - גם הסרט כמעט מתמוטט -

המקורי באנגלית
על "התמוטטות" פוזר הרבה אבק אוסקרים ומחמאות מפה ועד להודעה החדשה, אבל לפעמים עדיף להנמיך ציפיות כי אחרת הם יתמוטטו מולכם.

במאי: ג'יי. סי. צ'אנדור
שחקנים: קווין ספייסי, פול בטאני, ג'רמי איירונס, זאכרי קווינטו, סיימון בייקר, סטנלי טוצ'י, דמי מור.
תאריך עלייה בארץ: 19 בינואר 2012 (הסופ"ש הזה).
תאריך עלייה בארה"ב: 25 באוקטובר 2011
שם הסרט באנגלית:Margin Call
הכנסות הסרט עד היום: 11 וחצי מיליון דולר בכל העולם לעומת תקציב של קצת יותר מ-5 מיליון $.
ביקשתם - קיבלתם: סוף סוף סרט שגם נמצא באקרנים ואפשר לראות אותו בקולנוע הקרוב למקום מגוריכם. רק שאולי לא כל כך כדאי. זה סרט נחמד לבית, אבל לא בטוח ששווה לבזבז עליו את ה-35 ש"ח פלוס פופקורן ושות'.
את הסרט ראיתי בבית, מאחר והוא כבר מסתובב די הרבה זמן בספריות ה-DVD, בזכות שיטת הפצה מיוחדת.

בעברית
אז על מה הסרט: שמעתם על המשבר הכלכלי הגדול של 2008, זה שבגללו כל הזמן יש מחאות וכדומה? אז הסרט עוסק ביום הראשון של המשבר דרך נקודת המבט של חברת פיננסים גדולה, שמגלה את תוצאות המשבר החמורות ומנסה לצמצם נזקים תוך כדי הידרדרות מוסרית. הסרט נפתח בסצנות פיטורים שבגללם בוס בכיר (סטנלי טוצ'י שהופיע גם ב"קפטן אמריקה") מפוטר, לא לפני שהוא משאיר אחריו אזהרה לבוא המשבר. בצירוף מקרים, כבר באותו יום המשבר מתחיל וכל מיני עובדים ובוסים, בכל מיני דרגות, נפגשים עם הבוס הגדול כדי לסדר את הנזק. האם הם יצליחו?

קצת היסטוריה: זהו הסרט הראשון של הבמאי, ג'י. סי. צ'אנדור, שהצליח באופן מפתיע לאסוף סוללת כוכבים נכבדת לסרט בכורה. הסרט הזה גם עבר די הרבה בחייו. הוא הוקרן לראשונה בפסטיבל סאנדס (פסטיבל הקולנוע העצמאי המפורסם) בינואר 2011, שם הוא נקנה להפצה. העניין הוא שהחליטו להפיץ את הסרט לא רק דרך בתי הקולנוע (וגם שם באופן מצומצם למדי) אלא גם בשירותי VOD ודומיהם שנמצאים בארה"ב, על מנת לנסות מודל עסקי חדש ולבדוק את היענות הקהל אליו. משום מה, הסרט קיבל ביקורות מהללות עם עלייתו בארה"ב באוקטובר דאשתקד, ומסביב לסרט פורסם באזז אוסקר קל. בכל מקרה, יונייטד קינג עושים לנו טובה ומעלים את הסרט לקולנוע בארץ, אבל בהפרש שלא מאפשר להתעלם מהופעת הסרט, כבר עם צאתו, בפורמטים של DVD ובלו-ריי (לא מתורגם, אבל בכל זאת).



ואפילו בגרמנית (כנראה)!
סבבה, אז מה אני חושב על הסרט: במילה אחת - בסדר. בשני מילים - לראות בבית. אולי שמתם לב, אבל לא ממש רשמתי שמות של דמויות, כמו שאני עושה בדרך כלל, וזה מהסיבה הפשוטה שלאף אחד לא אכפת מהדמויות, אלא רק מהמספרים. זה מוביל לנקודה הבאה: אם אתם עובדים בבורסה ברמת גן יש סיכוי גבוה שתאהבו את הסרט, ואם אתם סתם עובדים רגילים, אז תשיגו מהר רואה חשבון שיהיה איתכם בלייב ויפרשן לכם את הסרט כי לא תבינו הרבה, והרעיון של "המותחן הפיננסי" הזה, לא ייצר שום מתח. מבחינת שחקנים - איירונס, ספייסי וטוצ'י נותנים יופי של הופעה, אבל לא הרגשתי היקשרות לאף דמות ויש כאלה שאפילו לא ידעתי מה הם עושים שם (ראה דמי מור. מישהו יכול להגיד מה באמת  התפקיד שלה במשרד?). מבחינת בימוי - הסרט מרגיש כמו סרט טלוויזיה שרץ בHBO, ולראייה מגוון שחקני הטלוויזיה שבו (זאכרי קווינטו שמשחק את סיילר ב"גיבורים", וסיימון בייקר, שמככב בתפקיד הראשי ב"מנטליסט"). יש בו אלמנטים של סרט, כמו שוטים סגורים של הדמויות, אבל לא כאלה שהייתם הולכים בשבילם לקולנוע ומשלמים מחיר כרטיס מלא. בקיצור, הוא עשוי לא רע, אבל לא מתאים לכל אחד.


השורה התחתונה: אני נותן לסרט ציון של 3 דיסקים. מומלץ לרואי חשבון!


בכל זאת: למקרה ואתם בכל זאת רוצים ללכת לראות את הסרט בקולנוע, לחצו כאן וכנסו לשעות ההקרנה.

שבוע טוב, גיל.



תגובה 1:

  1. אוקי,אני ממש לא מסכימה איתך אבל מבינה מדוע אתה חושב כך. סרט מצוין, קטן וכביכול ללא הרבה אקשן אבל משחק מצוין של כל אחד מהשחקנים, ממחיש את המשבר ברמה של המיקרו ולא של הסברים ארוכים ומייגעים. פשוט מסביר כיצד זה קרה בפועל בבנק ההשקעות. נהניתי מאד! מומלץ כאחד הסרטים לצפיה ישירה באיזה סוף שבוע גשום.

    השבמחק